بحـث
مواضيع مماثلة
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 28 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 28 زائر :: 2 عناكب الفهرسة في محركات البحثلا أحد
أكبر عدد للأعضاء المتواجدين في هذا المنتدى في نفس الوقت كان 624 بتاريخ الخميس نوفمبر 07, 2024 4:07 pm
التسجيل السريع
// Visit our site at http://java.bdr130.net/ for more code
12>..للغات الأجنبية.....مواضيع ..للحل ...bac2011
صفحة 1 من اصل 1
..للغات الأجنبية.....مواضيع ..للحل ...bac2011
1/ francais
Classe : 3ème année FILIERES COMMUNES
Texte :
"En octobre 1961, il y eut à Paris un massacre perpétré par des forces de l’ordre agissant sous les ordres de Maurice Papon."
Le 4 octobre 1961, Maurice Papon, préfet de police, met en place, avec l’accord du gouvernement de De Gaulle, un couvre-feu concernant les "FMA" (Français Musulmans d’Algérie) ; un véritable couvre-feu au faciès ! Contre cette mesure, le FLN organise une grande manifestation non violente pour le 17 octobre à 20h30.
La manifestation est interdite par le gouvernement ; 7 000 policiers prennent position. Les manifestants sont environ 30 000 ; il y aura 11 730 arrestations. Selon la version officielle, il y eut 2 morts ce jour-là ; mais les chercheurs parlent d’au moins plusieurs dizaines de tués par la police française, voire quelques centaines.
Le 30 octobre 1961, à l’Assemblée nationale, Eugène Claudius-Petit, député centriste, dénonça violemment les responsabilités de la Préfecture de police :
« Il faut appeler les choses par leur nom. Chaque gardien de la paix ne pouvait plus se déterminer, à cause de l’ordre reçu et de la décision prise, autrement qu’en tenant compte de la couleur de la peau, de la qualité des vêtements ou du quartier habité.! Faudra-t-il donc voir prochainement, car c’est la pente fatale, la honte du croissant jaune après avoir connu celle de l’étoile jaune ? »
Le 27 octobre 1961, Claude Bourdet avait interpellé Maurice Papon au conseil municipal de Paris sur l’exactitude des faits qui se lisaient dans la presse parisienne, à savoir le repêchage de 150 cadavres d’Algériens depuis le 17 octobre 1961 dans la Seine entre Paris et Rouen.
Maurice Papon devait déclarer : « La police a fait ce qu’elle devait faire » et « Nous avons gagné la bataille de Paris. »
Article de la rubrique les deux rives de la Méditerranée > la guerre d’Algérie
date de publication : août 2002
Questions
I- COMPREHENSION :14 pts
1)Quelles informations apporte le chapeau?
2)Quelle a été la réaction du FLN quant à la mise en place du couvre feu? Répondez en relevant une
une phrase du premier paragraphe.
3)Le nombre des victimes annoncé par les français est t-il exact? Répondez en relevant une expression du texte.
4)La manifestation du 17 octobre 1961 a été:
a- réprimée par la police.
b- opprimée par la police.
c- supprimée par la police.
-Recopiez la bonne réponse
5)Relevez quatre mots appartenant au champ lexical de la répression.
6)Une expression montre que le député est contre cette répression. Relevez-la.
7)Les propos de Papon représentent:
a- une dénonciation
b- une revendication
c- une déclaration
d- un hommage.
Recopiez deux bonnes réponses
Les gardiens de la pais de respecter des indications précises lors des arrestations. Relevez-les .
9) Proposez un titre au texte.
II- Production écrite : 6 pts
Vous traiterez au choix , l’un des deux sujets suivants :
1/ Faites le compte rendu objectif de ce texte.
3/ Production écrite :
Maurice Papon devait déclarer : « La police a fait ce qu’elle devait faire Nous avons gagné la bataille de Paris. »
Rédigez un texte argumentatif d’une dizaine de lignes dans lequel vous dénoncez les propos tenus par Maurice Papon en mon trant que les événement d’octobre 1961 n’étaient pas une fatalité.
إجتماعيات
أجب عن موضوع واحد من الموضوعين الاتيين
الموضوع الاول
التاريــــــــــتخ:
الجزء الاول: اليك السندات الآتية:
السند الاول: إن الإختيارات الكبرى لبرنامج طرابلس هي معالم حددت سياسة الجزائر المستقلة في جميع المجالات و ضبطت إيديولوجية الدولة و من ثم يمكن القول انها الإختيارات الأساسية لفترة ما بعد الإستقلال.
السند الثاني: من بين مراحل المفاوضات بين جبهة التحرير الوطني و الاستعمار الفرنسي مفاوضات مولان و لقاء لوسارن و مفاوضات إيفيان الاولى و التي كان القاسم المشترك بينها هو الفشل و تباعد وجهات النظر بين الطرفين.
السند الثالث:
التاريخ
الحدث
20اوت1955
....................................
.......................
قصف ساقية سيدي يوسف
19سبتمبر1958
....................................
مشروع سلم الشجعان
التعليمات:
- أشرح ما تحته خط في السند الاول.
- بين الحيز الزمني لمراحل المفاوصات الواردة في السند الثاني ووضح الحدث المرتبط بكل مرحلة من هذه المراحل. (الذي كان يجبر فرنسا على خيار التفاوض)
- أكمل الجدول(السند الثالث)
الجزء الثاني: . إختلفت الآراء حول إتفاقيات ايفيان فمنهم من إعتبرها نصرا محققا للجزائريين و منهم من إعتبرها إستعمارا مقنعا وبينما هناك من إعتبرها خطوة تتلوها خطوات في طريق النصر.
أكتب موضوعا تعالج فيه:
- وجهات النظر المختلفة حول إتفاقيات إيفيان.
- ما آلت إليه اتفاقيات ايفيان
الجغرافية: اليك السندات الآتية:
السند الاول
السند الثاني:
نتج عن معاهدة روما 1957 تاسيس السوق الاوروبية المشتركة التي عرفت بالإتحاد الاوروبي فيما بعد و قد بدا هذا التكتل الاقتصادي ب ستة دول ليصبح عدده حاليا سبعة و عشرون دولة.
التعليمات:
- اشرح ما تحته خط في السند الثاني..
- أعط عنوان مناسا السند الاول.
- علق على السند الاول
الجزء الثاني:
الولايات المتحدة الامريكية و اليابان قوتان اقتصاديتان كبيرتان احدهما قزم هرم و الآخر يكا د يكون قارة.
التعليمة:
حرر موضوعا تبين فيه ماذا لو كانت الولايات المتحدة الامريكية هي اليابان جغرافيا و العكس.
الموضوع الثاني
التاريخ
الجزء الاول
-إشرح المصطلحات الآتية: الحياد الايجابي- ملء الفراغ- الشرعية الدولية- الاحادية القطبية
- عرف المصطلحات الأتية: جوزيف ستالين- احمد سوكارنو- ريتشارد نيكسون- جورج ماريشال
- أكمل الجدول الاتي:
الحدث
التاريخ
إعلان مشروع ماريشال
..........................
..........................
24أفريل1955
تاسيس حلف الناتو
.............................
............................
26جويلية1956
الجزء الثاني:
ما بين 1955 و 1956دخلت العلاقات الدولية بين المعسكرين عهدا جديدا ميزه التفاهم و التعقل.
المطلوب: إنطلاقا من العبارة و مما درست حرر مقالا تاريخيا تبين فيه:
- أسباب التفاهم و التعقل.
- مظاهر ذلك.
الجغرافية: السند الاول
السند الثاني
السند الثالث:
لقد وُصِفت جولة الدوحة (جولة مفاوضات منظمة التجارة العالمية)، التي انطلقت في العام 2001 بأنها "جولة التنمية" ووعدت البلدان الغنية باتخاذ إجراءات عملية للوصول إلى توزيع أكثر إنصافاً لمنافع العولمة، غير أن أربع سنوات انقضت ولم يتحقق أي شيء ذي مغزى. فحواجز التجارة ما زالت منيعة، والإعانات لدعم الزراعة ارتفعت، والبلدان الغنية واصلت بهمة عارمة سعيها إلى إقرار قوانين للاستثمار والخدمات والملكية الفكرية، مما يهدّد بتعزيز ظواهر اللامساواة الكونية. في الوقت ذاته ثمة قضايا حيوية لمصالح أفقر البلدان النامية – وبخاصة التدهور المستمر لأسعار المنتجات الأساسية ولاسيما الزراعية منها – تكاد لا تجد لها مكاناً على جدول أعمال التجارة الدولية.
تقرير التنمية البشرية –2005
الجزء الاول
- حدد طبيعة السندات الثلاث و موضوع كل منها.
- من خلال السند الثاني اذكر اسماء الاقطاب التي يتمركز فيها القسم الاكبر من المؤسسات المالية الكبرى في العالم.
- من خلال السند الاول حدد الاتجاه العام لمسار تطور العناصر الاقتصادية الثلاث المتمثلة فيه.
- انطلاقا من السند الاول و الثالث حدد السنة التي شهدت تحولا كبيرا في الاستثمارات الخارجية المباشرة و اذكر السبب الذي ادى الى ذلك.
الجزء الثاني:
يتميز عالمنا المعاصر بضخامة المبادلات التجارية و سرعة رواج السلع و الخدمات و هيمنة عالم الشمال ماليا.
التعليمة::
اكتب موضوعا تبين فيه:
- اهم الاسباب التي ادت الى تعاضم المبادلات التجارية في العالم.
- دور المؤسسات المالية الكبرى في تعزيز هيمنة عالم الشمال.
بالتوفيــــــــــــــــــــــــــــــــق
ENGLISH EXAM CLASS: 3LV/ LPH .
Part one: Read the text and do the activities(14 pts)
Text:
Corruption is the abuse of entrusted power for privet gain. Corruption hurts everyone,and it hurts the poor the most. For example, a father who must do without decent clothes because he is unable to pay a bribe to get his child into a supposedly free school. A sick person who buys counterfeit drus , putting his or her health in danger.
Other times the impact of corruption is less visible. For instance, post-disasters donations that never reach victims, callously diverted instead into the bank accounts of criminals, or the faulty buildings, built to lower safety standards because a bribe passed under the table in the construction process that collaps in an earthquake or hurricane.
Corruption has considerable consequences, trapping millions in poverty and breeding social, economic and political unrest.
Corruption denies poor people the basic means of survival, forcing them to spend more of their income on bribes. Human rights are denied where corruption is rife.
Corruption undermines democracy and the rule of law. It distorts national and international trade, threatens domestic and international security and the sustainability of natural resources.
Corruption compounds political exclusion: if votes can be bought, there is little incentive to change the system that sustains poverty.
As a conclusion, corruption hurts everyone whose life, livelihood or happiness depends on the integrity of people in a position of authority.
1-How many modals are there in the first paragraph?
2- Answer the following questions
a- Which people are the most affected by corruption?
b- Pick out 3 words that are related to corruption
c- What is the risk engendered by counterfeit drugs?
d- Why do buildings sometimes collaps in an earthquake?
3-
a- Find words in the text that are closest in meaning to:
instance= effect= security= common=
b- Find in the text words whose definitions follow:
1* something given to somebody in order to get him to do something often wrong in favour of the giver
2* made or done in imitation of another thing in order to deceive.
4-Complete these sentences with words from the text
a- He .............his back when he fell.
b- Poor people cannot always live in ...............conditions.
c- The witness was offered a .................. to say nothing about what he had seen.
d- She got a shock when she learnt that she had paid a big sum of money for her necklace which was ...................., and not made of gold.
5-What do the underlined words in the text refer to?
His - That- their- it
6-Add more words to the list
Fraud: ………….-………………-………………-…………
Honest: …………-……………….-…………. -……………
7-Complete the following table
nouns adjectives opposites (adj)
Fair
Responsible
Agree
honest
8-Complete the sentence (b) so that it means the same as (a)
1-a- You ought to stop deceiving people.
b- You’d better……………………….
2-a-I wonder why government is late in passing stringent laws to stop corruption
b- It is high time………………………………………………………………
3-a- Providing that we work hard together, we will succeed in fighting corruption.
b- We will…………………………………..as long as………………………………
4-a Counterfeiters are deceiving people with their fake products.
b- People …………………………………………………………..
9- Underline the stressed syllable
economy- economic- ethics - political
10- Fill in the gaps with the following words
Powerful- on - free- leads - its- impact
What is Transparency International? It is a civil society organization that…1… the fight against corruption. It brings people together to in a ...2… worldwide coalition to end the devastating …3… of corruption ….4… men, women and children around the world ..5… mission is to create change towards a world …6… of corruption .
Part two: Write a composition about one of the following topics.
Topic one6pts)
It is said:” Every man has his price.”
-What is the meaning of the proverb?
-What do you think of it? justify your point of view.
Topic two;
Theoritists disagree about the purpose of a business in society; some suggest that it is to maximize the returns to its owners and shareholders while others say that it must be in favour of all the society.
-What do you think? Discuss
Part one: Read the text and do the activities(14 pts)
Text:
Corruption is the abuse of entrusted power for privet gain. Corruption hurts everyone,and it hurts the poor the most. For example, a father who must do without decent clothes because he is unable to pay a bribe to get his child into a supposedly free school. A sick person who buys counterfeit drus , putting his or her health in danger.
Other times the impact of corruption is less visible. For instance, post-disasters donations that never reach victims, callously diverted instead into the bank accounts of criminals, or the faulty buildings, built to lower safety standards because a bribe passed under the table in the construction process that collaps in an earthquake or hurricane.
Corruption has considerable consequences, trapping millions in poverty and breeding social, economic and political unrest.
Corruption denies poor people the basic means of survival, forcing them to spend more of their income on bribes. Human rights are denied where corruption is rife.
Corruption undermines democracy and the rule of law. It distorts national and international trade, threatens domestic and international security and the sustainability of natural resources.
Corruption compounds political exclusion: if votes can be bought, there is little incentive to change the system that sustains poverty.
As a conclusion, corruption hurts everyone whose life, livelihood or happiness depends on the integrity of people in a position of authority.
1-How many modals are there in the first paragraph?
2- Answer the following questions
a- Which people are the most affected by corruption?
b- Pick out 3 words that are related to corruption
c- What is the risk engendered by counterfeit drugs?
d- Why do buildings sometimes collaps in an earthquake?
3-
a- Find words in the text that are closest in meaning to:
instance= effect= security= common=
b- Find in the text words whose definitions follow:
1* something given to somebody in order to get him to do something often wrong in favour of the giver
2* made or done in imitation of another thing in order to deceive.
4-Complete these sentences with words from the text
a- He .............his back when he fell.
b- Poor people cannot always live in ...............conditions.
c- The witness was offered a .................. to say nothing about what he had seen.
d- She got a shock when she learnt that she had paid a big sum of money for her necklace which was ...................., and not made of gold.
5-What do the underlined words in the text refer to?
His - That- their- it
6-Add more words to the list
Fraud: ………….-………………-………………-…………
Honest: …………-……………….-…………. -……………
7-Complete the following table
nouns adjectives opposites (adj)
Fair
Responsible
Agree
honest
8-Complete the sentence (b) so that it means the same as (a)
1-a- You ought to stop deceiving people.
b- You’d better……………………….
2-a-I wonder why government is late in passing stringent laws to stop corruption
b- It is high time………………………………………………………………
3-a- Providing that we work hard together, we will succeed in fighting corruption.
b- We will…………………………………..as long as………………………………
4-a Counterfeiters are deceiving people with their fake products.
b- People …………………………………………………………..
9- Underline the stressed syllable
economy- economic- ethics - political
10- Fill in the gaps with the following words
Powerful- on - free- leads - its- impact
What is Transparency International? It is a civil society organization that…1… the fight against corruption. It brings people together to in a ...2… worldwide coalition to end the devastating …3… of corruption ….4… men, women and children around the world ..5… mission is to create change towards a world …6… of corruption .
Part two: Write a composition about one of the following topics.
Topic one6pts)
It is said:” Every man has his price.”
-What is the meaning of the proverb?
-What do you think of it? justify your point of view.
Topic two;
Theoritists disagree about the purpose of a business in society; some suggest that it is to maximize the returns to its owners and shareholders while others say that it must be in favour of all the society.
-What do you think? Discuss
MoNir- عضو دهبي
- عدد المساهمات : 5815
نقاط : 41344
السٌّمعَة : -1
تاريخ التسجيل : 29/10/2011
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى